Z
wizytą w kraju nadbałtyckim
Przedostatni tydzień maja był niezwykle
bogaty w nowe doświadczenia dla grupy uczniów i nauczycieli z naszej szkoły,
którzy uczestniczyli w wizycie w Talsi na Łotwie u jednego z partnerów projektu
Erasmus +. Była to już ostania wymiana uczniów w ramach projektu "Read,
Write, Speak and Enjoy!".
Goście powitali nas w szkole występem
grupy taneczno – wokalnej, która zaprezentowała pełne dynamiki widowisko muzyczne,
w którym wybrzmiewały ludowe melodie Łotyszy. Uczniowie mieli też okazję
obserwować lekcje, a także pracować w międzynarodowych grupach.
- Bardzo
podobały mi się zajęcia w szkole – podsumowuje wizytę jedna z uczestniczek
Karolina Truszkowska. – Uczestniczyłam w
grach anglojęzycznych, zajęciach plastycznych zdobienia ramek metodą decoupage.
Nauczyłam się kilku podstawowych zwrotów z języka łotewskiego.
Natomiast nauczyciele mieli okazję
poznać nowe metody nauczania – techniki dramowe oraz innowacyjną metodę nauczania matematyki ABN.
Podczas wizyty
odwiedziliśmy Rygę - miasto gotyckich zabytków, drewnianej, rosyjskiej zabudowy oraz XIX-to
wiecznego przepychu, pełnego finezyjnie zdobionych kamienic. Największe wrażenie na uczestnikach
wyjazdu wywarła jednak wizyta w Bibliotece Narodowej Łotwy. Wysoki hol
sięgający do samego szczytu biblioteki, otwarte klatki schodowe i duże okna
rozświetlające wnętrze nowoczesnego budynku powodują, że czytanie książek w
takim miejscu jest ze wszech miar przyjemne.
Był
także czas na krótki odpoczynek nad morzem, odwiedziliśmy Jurmałę - rozległy kurort nad Zatoką Ryską z pięknymi
XIX-to wiecznymi, drewnianymi willami i uzdrowiskami, a także 35 kilometrową
"białą plażą".
Nie zabrakło także aktywności na świeżym
powietrzu. Uczestnicy projektu z przyjemnością podążali Ścieżką Pszczół w Laumu Nature Park, prowadzoną przez
doświadczonego przewodnika. Mogli tam poznać tajemnice królestwa pszczół: zajrzeć
do pasieki, obejrzeć z bliska plaster miodu czy przymierzyć strój prawdziwego
pszczelarza.
Wszystkich urzekła niezwykła gościnność
rodzin łotewskich, u których nocowali nasi uczniowie. Potrafili oni stworzyć
prawdziwie rodzinną atmosferę, przepełnioną wieczornymi śpiewami. Dzięki temu
młodzi uczestnicy wymiany czuli się jak w domu, doświadczając braterstwa
słowiańskiej natury.
Short - term exchanges of groups of pupils.
Talsi Elementary school
Latvia
“80
(732) days
around the world “
21st May -
25th May 2018
Monday, 21st May “First
stop - Latvia, Talsi “
8.30 Visit to school
9.00- 10.00 An
official opening of the project visit at the school hall. A concert.
10.10. –10.50 Partner schools students
visiting primary schools students,
prezntations about partners
country.
Children of each country have made a
presentation and a speech about their country. The students and teachers of
Talsi elementary school are introduced to the presentations and the speeches.
The presentation is in English and IT tools are used.
-to increase ICT skills by students
- to promote tolerance, openness for different cultures, traditions,
customs;
-to develop using English to communicate effectively
10.50 - 11.40 Team work
(pupils work in international groups )
The students work in international groups to improve their social skills
and also their English. They do reading exercises with the help of teachers
- to develop basic skills
12.00 -13.00 Lunch at
school
13.00-15.00 A tour in Talsi
http://www.talsitourism.lv/
15.00
– 17.00 Visiting
ceramic facture “Ciparnīca“
The Latvian students have prepared a speech
about their city and also have prepared a rout to take them on. The students
are the tour guides. By visiting “Ciparnīca” we introduce the visitors to
Latvian traditions of crafting.
18.00- 19.00
Visiting and concert in “Dziesmu skola”’
At “Dziesmu skola” students are introduced to
all four member states singing traditions. There is a music lesson for the
students.
19.00 -Time
with families
Tuesday, 22th May “The second stop - Latvian nature “
9.00
–10.00 Team work (pupils work in international groups)
The students work in international groups so
that they can improve their communication skills in English. There is a lesson
about Latvian nature.
10.00-
17.00 –A tour in Dundaga, Slīteri, Kolka, Roja.
Lunch
is in Dundaga.
(
Kubalu school, Dundagas castle, Šlīteres lighthouse , Exotic animal farm,
Pēterezera well, “Kolkas rags”, Roja )
The students visit “Kubalu” school and have a
lesson in old Latvian fashion. The students learn calligraphy. At Sliteres
lighthouse the students learn about Latvian nature. They read about Latvian
plants and compare them to their countries plants. They learn new words, so
they can make a speech about the forest, the sea, the plants and etc.
18.00 Time with families
Wednesday, 23th May “The third stop - the capital of Latvia –Riga”
8.30
– 19.00 A tour in Riga
(Natonal
Library , Old Rigga, “Lido”, Kr . Barona museum)
The Latvian students have prepared tour in Old
Riga. They improve their socialand speaking skills. The participants of the
project go to the National Library of Latvia, “Kr. Barona” museum, monument of
Rainis. Learn about Latvian writers.
19.00 Time with families
Thursday, 24thMay“The fourth stop
–the animals in Latvia “
9.00
–10.00 Creative workshops at the school
The
students work in pairs. They make a collage about the last few days. After the
first activity the students are put in groups and they work on their writing
skills with the help of projects dictionary.
10.00 -11.40. Team work (pupils work in
international groups.
There is a lesson about animals
in Latvia.
12.00
– 13.00 Lunch
13.00
– 14.00 Photo shoot
15.00
– 19.00 Activities at “Laumu dabas parks”
At
“Laumu dabas parks” the students improve their reading skills and Latvian
students also improve their translating skills. The students learn more about
birds on the “Path of birds” and learn more about bees on the “Path of bees”
19.00 Time with families
Friday, 25th May “The fifth stop is the inhabitants of Latvia “
9.00 - 11.00 Excursion to the
Latvian Agriculture Muzeum
12.00 – 13.00 Team work “Do you remember? (pupils work in international groups)
12.00 – 13.00 Team work “Do you remember? (pupils work in international groups)
The students improve their
listening skills and also increase their vocabulary by visiting Latvian
Agriculture Museum. The students work in groups to look back at what happened
this week. Project
summary.
13 13.00- 14.00 Project closing event in Talsi
folk house .
14.00-15.00
Zumba (disco for children)
15.00 Time
with families
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz