W styczniu uczniowie z klasy VII c pod kierunkiem
nauczyciela, p. Justyny Zabrodzkiej, zorganizowali wieczór poezji, na który
zaprosili swoich rówieśników z innej klasy.
Wspólne czytanie poezji poprzedzone było wizytą uczniów w
bibliotece szkolnej, podczas której mieli oni okazję zapoznać się z bogatym
księgozbiorem literackim. Podczas zajęć bibliotecznych uczniowie dowiedzieli
się, jak korzystać z katalogów, w jaki sposób poszukiwać informacji na zadany
temat. Nauczyli się wyszukiwać przykładów wierszy konkretnego autora oraz
tematycznie, np. poezja miłosna, wojenna.
Zadaniem uczniów było przygotowanie interpretacji głosowej
tekstu. Uczniowie doskonalili umiejętność właściwego pauzowania, poprzez
zwracanie uwagi na znaki przestankowe: kropki, przecinki, myślniki. Uczyli się
czytania tekstu pod kątem właściwego rozłożenia akcentów. Natomiast prezentując
wiersz na forum musieli zwracać uwagę na siłę głosu i odpowiednia dykcję. Ton
głosu powinien przede wszystkim oddawać bezpośredniość i szczerość, a także
emocjonalny charakter wiersza. Natomiast nienaganność dykcji sprawia, że utwór
jest wyraźnie słyszany i lepiej odbierany. Nauczyli się dostosowywać mimikę i
gestykulację do tematyki utworu. Wygłaszanie wierszy ośmieliło uczniów w
kontaktach społecznych, wdrożyło do odpowiedzialności i współdziałania. Wpłynęło
także na kształtowanie poprawnego wypowiadania się pod względem artykulacji,
intonacji, modulacji i siły głosu.
Uczniowie odczytali wybrane utwory w specjalnie
zaaranżowanej scenerii, przy blasku świec oraz muzyce relaksacyjnej. Dzięki
plastycznemu, obrazowemu operowaniu słowem, wywołaniu wrażeń
dźwiękowo-słuchowych, wiersz przybliża młodym ludziom rzeczywistość,
przedstawia myśl, uczucia i refleksje innych ludzi. Poznawanie, czytanie
wierszy uświadamia uczniom wielorakie możliwości wykorzystania języka
w opisywaniu świata, w intencjonalnym przekazaniu bogatych doznań i przeżyć
człowieka.
Z zalet wieczoru poezji skorzystali także odbiorcy. Przeżycia
estetyczne, towarzyszące poznawaniu utworów poetyckich, czynią dzieci
wrażliwymi na piękno języka i wyrabiają smak literacki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz