Wieczór poezji



         W styczniu uczniowie z klasy VII c pod kierunkiem nauczyciela, p. Justyny Zabrodzkiej, zorganizowali wieczór poezji, na który zaprosili swoich rówieśników z innej klasy.
         Wspólne czytanie poezji poprzedzone było wizytą uczniów w bibliotece szkolnej, podczas której mieli oni okazję zapoznać się z bogatym księgozbiorem literackim. Podczas zajęć bibliotecznych uczniowie dowiedzieli się, jak korzystać z katalogów, w jaki sposób poszukiwać informacji na zadany temat. Nauczyli się wyszukiwać przykładów wierszy konkretnego autora oraz tematycznie, np. poezja miłosna, wojenna.  


 Każdy z uczniów poszukiwał wiersza, który najbardziej do niego przemawia lub którego treść go zaintrygowała. Celem zajęć było, aby uczniowie nie tylko odczuli piękno utworu, pogłębili swoją wiedzę o życiu, ale również przeżyli zawarte w nim wartości sprzyjające dojrzewaniu postaw społeczno-moralnych. Większą siłę oddziaływania będzie miał wiersz, którego treść odpowiada zainteresowaniom uczniów, przedstawia świat rzeczywisty z pozycji dziecka i w dostępnej mu formie. Wśród utworów, które wybrali uczniowie znalazły się wiersze miłosne, patriotyczne, żartobliwe pochodzące z różnych epok: romantyzmu, XIX  wieku oraz współczesne. Wywołana fascynacja utworem literackim pozwala odczuć jego sens, zawartą w nim myśl przewodnią.


Zadaniem uczniów było przygotowanie interpretacji głosowej tekstu. Uczniowie doskonalili umiejętność właściwego pauzowania, poprzez zwracanie uwagi na znaki przestankowe: kropki, przecinki, myślniki. Uczyli się czytania tekstu pod kątem właściwego rozłożenia akcentów. Natomiast prezentując wiersz na forum musieli zwracać uwagę na siłę głosu i odpowiednia dykcję. Ton głosu powinien przede wszystkim oddawać bezpośredniość i szczerość, a także emocjonalny charakter wiersza. Natomiast nienaganność dykcji sprawia, że utwór jest wyraźnie słyszany i lepiej odbierany. Nauczyli się dostosowywać mimikę i gestykulację do tematyki utworu. Wygłaszanie wierszy ośmieliło uczniów w kontaktach społecznych, wdrożyło do odpowiedzialności i współdziałania. Wpłynęło także na kształtowanie poprawnego wypowiadania się pod względem artykulacji, intonacji, modulacji i siły głosu.

Uczniowie odczytali wybrane utwory w specjalnie zaaranżowanej scenerii, przy blasku świec oraz muzyce relaksacyjnej. Dzięki plastycznemu, obrazowemu operowaniu słowem, wywołaniu wrażeń dźwiękowo-słuchowych, wiersz przybliża młodym ludziom rzeczywistość, przedstawia myśl, uczucia i refleksje innych ludzi. Poznawanie, czytanie wierszy uświadamia uczniom wielorakie możliwości wykorzystania języka 
  




w opisywaniu świata, w intencjonalnym przekazaniu bogatych doznań i przeżyć człowieka.
Z zalet wieczoru poezji skorzystali także odbiorcy. Przeżycia estetyczne, towarzyszące poznawaniu utworów poetyckich, czynią dzieci wrażliwymi na piękno języka i wyrabiają smak literacki.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz